Mot bakgrund av en ökad smittspridning av covid 19 beslutade Inera, som driver 1177.se, att genomföra nationella kommunikationsinsatser i syfte att öka människors vilja att vaccinera sig. Så många som möjligt skulle kunna ta del av informationen, oavsett behov och förutsättningar.
KAPI fick i uppdrag att föreslå och sprida kommunikationsaktiviteter både på svenska mot en bred målgrupp, med särskilt fokus på 65+ och deras anhöriga, och till personer med bristande svenskkunskaper och som tar till sig information via alternativa kanaler.
Vi anpassade kampanjmaterialet och genomförde i slutet av 2022 och början av 2023 kampanjer på åtta språk genom digitala bannerkampanjer (geostyrd display), radio och print i Sverigeproducerad media på flera språk samt svensk lokalmedia. Vi genomförde även affischering på totalt 431 samlingsplatser i 28 städer.
Den första kampanjen nådde minst 600 000 unika personer i de olika språkgrupperna, den andra minst 1 154 000. Vi levererade nära 12 miljoner sidvisningar och runt 23 000 klick. Estimerat antal kontakter vid affischering är 475 000.