UMO.se

Kampanj – Kom förberedd!

Kondomer både älskas och hatas. Men i teorin tycker de flesta faktiskt att det är en bra grej. Nio av tio ungdomar tycker att kondom är det bästa sättet att skydda sig mot könssjukdomar och oönskade graviditeter på. Men bara fyra av tio använde kondom senast de hade sex. Det ville UMO och vi ändra på.

Så vi tog fram kampanjen Kom förberedd. En kampanj för att normalisera kondomanvändning, och i förlängningen öka kondomanvändningen bland unga. I filmer, gif:ar och bilder visade vi kondomer och hur man trär på dem (på rosa dildos). Sen spred vi dem i sociala medier. Vi lät också ett par modiga influencers sprida budskapet, på sitt sätt och i sina kanaler.

För att nå unga är sociala medier det bästa kanalvalet. Samtidigt ogillar kanalerna innehåll om sex. Även i utbildande syfte. Det var vi medvetna om när vi lanserade kampanjen på Facebook, Instagram, Snapchat och Youtube. Men medan vår kampanj stängdes ner på sociala medier fick den istället ett stort PR-genomslag. Och med hjälp av våra influencers nådde vi ut till målgruppen i de tänkta kanalerna ändå. Vi säger bara en sak: Kom förberedd!

Så sätter du på en kondom
Kom förberedd, Arabiska
Kom förberedd – somaliska

Fler case

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen.